04 септември 2016

Русе умира!

Не, това не едно от онези заглавия целящи да хванат окото и да кликнете на него.
Това си е самата истина.

Днес срещнах един познат, похвали ми се, че почнал работа... за 305 лева. Осигурявали го на 440 (или 450), не можах да запомня.
Бойко? Финансовото министърче? Кмета?
Спим, а?!
Спете, спете.

Но не това е причината за заглавието. Причината е транспортна и е предизвикана от тази статия.

Ма той Русе отдавна умрял ма!
И транспортно, и икономически!
Ама айде ще обърна повече внимание на транспорта, понеже така се назлъндисах.
За цялото си управление, текущия кмет на Русе направи точно две значими и хубави неща - пробивът "Кауфланд" и площад "Княз Александър Батенберг" в района на старата поща.
И други работи направи, ама не до там сполучливи.

Нищо, че в района на Дунав Мост и кръговото на Свободна Зона от години има задръствания за щяло и нещяло, особено в пиковите часове.
Отговорът все е пари няма. Сега се прави нещо там, но и то няма да е ефективно.

В статията по-горе става въпрос за градския транспорт на Русе.
То па един транспорт... жив да го оплачеш.

Градския транспорт в Русе се държи от три фирми:
ЕГГЕД - Русе - обслужва всички тролейбусни линии.
ШАНС-99 - обслужва част от градските линии и някои до близките села.
ГеоКомерс - Русе - обслужва част от градските линии и някои до близките села.

Тия трите фирми не са чували и за климатик. Някои от тях даже не са чували за автобус със отваряеми прозорци. Има такъв, лично съм се возил поне 3 пъти в него и щях да припадна от жега.

Както се казва в от коментарите в сайта под статията, тролейбусите са в задоволително състояние. Старите руски ЗИУ бяха сменени със рециклирани италиански, марка Ивеко.
Това, което русенци не знаят за тия италиански машини, е че този модел е използван в Италия още в края на 70-те, ако не и няколко години по-рано.

ЕГГЕД е еврейска фирма и правилно са се насочили към тролейбусния транспорт, тъй като той е най-изгоден.
За всичките тези години, ЕГГЕД не са пуснали нито една нова линия. Не са изградили никаква инфраструктура.
Вярно, поддържат сегашната и купиха, както казах няколко раздрънкани рециклажа.
Абе като за град от третия свят става. Даже и това е много.

А в София - нови тролеи. Всяка година. С климатик, безжичен интернет и рампа за инвалиди.
Но това е в София, Пловдив, Варна и Бургас.

И тук иде ред на моите любимци.
Както се казва в коментар №3 под статията, автобусите наистина са под всякаква критика.
Особено тези на ШАНС-99. Тези отвратителни зелени сапунерки с марка Isuzu (произведени в Турция по японски лиценз) воистина имат десетина седящи места и още толкова правостоящи.
Нямат климатик, нямат рампи за инвалиди. За интернет и дума не може да става.
Вярвам, че много русенци се качват в тях с отвращение.
И тия зелени консерви обслужват някои от най-натоварените линии в града.

ГеоКомерс - Русе е другата фирма, която обслужва автобусите.
Те нямат от въпросните зелени консерви, но имат автобуси от същата марка - Исузу.
По-големи са, но също така неудобни, без климатик и рампи. Интернета отново го оставяме настрана като луксозна екстра.

Ъ! Ко речи?!
Така е в Русе!
А в София, Пловдив, Варна и Бургас се били возели в нови автобуси. Голям праз!

Толкоз за автопарка.
Както вика Кобрата - продължаваме напред.
Напред по транспортната тема и

Разписанията

В Русе като цяло има градски транспорт, макар и да е крайно неудобен.
Според наблюденията ми ЕГГЕД си държат на разписанията.

Приятели, които имат места във вилната зона на "Касева чешма" обаче, са ми са се оплаквали, че на 10-та линия често ѝ се случва да я няма за последните курсове от местноста. Тази линия се обслужва от ГеоКомерс.
Като им гледам сайта с разписанието, имат бая линии с шест курса за цял ден.
Също така от сайта им не става ясно кога е в сила лятното и кога зимното разписание.

На сайта на ЕГГЕД това е изрично посочено и човек може да се ориентира.

И пак дойде ред на ШАНС-99.
На сайта им има лятни и зимни разписания. Не е посочено кое от кога до кога важи.
3-та автобусна линия има един курс сутрин в едната посока. Обратния курс е чак следобед.
Това е само в делнични дни. В събота и неделя автобус ЙОК!
Толкоз.
4-та автобусна линия има 3 курса в едната посока сутрин и 1 курс обратно следобед.
За цял ден толкоз. В събота и неделя автобус отново ЙОК!
Другите линии са по-редовни според разписанието.
Някои от тях обаче не работят в неделя, а в събота са със изключително разреден график.
Тук ще обърна по-голямо внимание 30-та линия, която често ползвам, за да ходя на гости при приятели.
30-та линия върви редовно пред седмицата, макар, че последните курсове понякога се олабват. Последно ми се случи преди година мисля. Прибрах се с такси.
Същата линия редовно не си спазва маршрута, като и в двете посоки спирката на "пазара" се пропуска.
Пропуска не е точно казано, защото като наближи въпросната спирка и кондукторът се провиква "Има ли за пазара?".
Ако някой се обади, отива се до там, да слезе човекът.
Ако има тишина обаче, автобусът свива в една уличка и маршрутът се скъсява и не се спазва.
Нищо, че може да има хора да чакат на спирката на "пазара". Тях кучета ги яли.
30-та линия върви редовно през седмицата. Първият курс е в 06:00, а последния в ???19:55???.
И аз мисля, че тръгва малко късно и спира малко рано, но това не е всичко!
В събота линията има 7 курса - 3 сутринта и 4 следобед, като първият е в 06:40, а последния в 17:10.
Все е нещо, защото в неделя и официални почивни дни автобус ЙОК!
И като няма друга алтернатива - ползвам такси.

И тъй, да обобщя до тук какво му куца на градския транспорт в Русе.
- Морално остарял автопарк
- Крайно неудобни автобуси.
- Някои линии тръгват прекалено късно и спират прекалено рано.
- Други линии почти не вървят, особено в събота, неделя и празнични дни.
- Маршрутите на някои линии трябва да се оптимизират.
- Някои линии трябва да се закрият изцяло и да се отворят нови такива.

Мда, Русе има нужда от нови линии.
Вече почти година откак пробивът "Кауфланд" работи, а от там не минава нито един автобус.
Тролейбус не може да мине, понеже няма изградена мрежа. Това дори не е било предвидено в проекта.

Спирките?!
По едно време спирките бяха станали доста популярни в Русе и все още са.
Ако някой, който не е от Русе чете този пост, да кажа, че на всяка по-оживена русенска спирка има "Лафка".
Това не е всичко. Дори се преместваха спирки, за да може там да има Лафка - като печалноизвестният случай със спирка "Сердика". Нарочно я изместиха, при това на по-неудобно място и с поне 20 метра по-далеко, само и само да може там да има Лафка.
Хвала ти кмете, какъв жест само към русенци! Хем си чакаш нередовния раздрънкан градски транспорт, хем правиш оборот на Дидо Пеевски!
Ем далавера си е, к'во пък толкоз?!
Спирките сами по себе си са отврат като дизайн и функционалност. Имат рекламни билборди, които пречат на гражданите да гледат за наближаващ автобус.

Интегриран градски транспорт?
Самата фраза като я чуя и ми звучи като нещо с европейски фондове, с европейски пари за крадене.
Направи се нещо в тази насока, макар и крайно недомислено.
Сложиха светещи табла на спирките, да показват коя линия кога ще пристигне.
И те обаче са неудобни. На спирките има и разписанията на автобусите - малко трудно се разбират и човек може да се обърка, ама е по-добре от нищо. Няколко пъти лично съм помагал на пенсионери да открият това, коеот им трябва в разписанието.
Светещите табла обаче са малки и недотам функционални.

Пък в София, Пловдив, Варна и Бургас си имат общински транспортни фирми.
Собственост на общината. Не на някой, който периодично се отчита на друг началник в София.
И си имат нови автобуси и тролеи.
В Русе фирмите са частни. Последиците от това ги описах по-горе.

Вярно, в София билетчето стана 1.60 лева, но това е породено от алчноста на Фандъкова.
Защото дори с билетче от 1 лев, софиянци пак всяка година си купуваха нови тролейбуси и автобуси.
И в Русе билетчето е левче, ама... нанайси.

Таквиз ми ти работи около идилията наречена русенски градски транспорт.
Кервана си върви, кучетата си лаят.
Идват и кметски избори, ама няма да гласувам.


В този пост изказах личното си мнение като гражданин на Русе и пътник в русенския градски транспорт. Не искам да засегна никого, но ако все пак някой се е засегнал, да вади бял лист и химикал, и да си записва нередностите, които трябва да бъдат отстранени!

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Без спам и реклами!
Всички коментари подлеждат на модерация преди да бъдат публикувани!